Vad är Lågkolhydratskost?

 

Lågkolhydratkost går i första hand ut på att äta en kost, som håller blodsockret på en låg och stabil nivå. När blodsockret höjs kraftigt så produceras insulin för att sänka nivåerna till det normala igen, det är kroppens skyddsmekanism som ser till att vårat blod inte blir för sött. Insulin är ett fettinlagrande hormon, som ser till att allt sockeröverskott tryggt och fint lagras in som fett i våra fettceller. Ett ständigt högt eller svängande blodsocker skapar högre insulinnivåer och ger oss därmed en större fettinlagrin.

Lågkolhydratkosten kan se lite olika ut när det kommer just till mängden kolhydrater, man försöker ta hänsyn till individen. Man kan förenklat säga att som överviktig eller diabetiker äter du mindre kolhydrater än om du är frisk, normalviktig och fysiskt aktiv.

 

Inom Lågkolhydratkost äter man naturligt fett som håller kroppen mätt och nöjd. Man strävar efter att äta så ren mat som möjligt, utan tillsatser och konstiga E-ämnen, gärna ekologiskt och KRAV.

Ju färre ingredienser du hittar i innehållsförteckningen desto bättre.

 

Lågkolhydratkost innefattar kött, fisk, skaldjur, fågel, ägg, bär, grönsaker som växt ovan jord, fullfeta mejeriprodukter så som grädde, crème fraîche, turkisk yoghurt och ost samt naturligt fett så som smör och kokosolja och rapsolja.

 

Lågkolhydrakost utesluter socker, stärkelserik mat, baljväxter, spannmålsprodukter, frukt i stora mängder, samt omega-6-rika fetter som t.ex. margarin, solrosolja och transfetter.

 

 

 

 

 

Vad är Paleo?

 

 

Paleo är "stenålderskost", vår naturliga ursprungsföda, mat som våra förfäder åt innan de blev jordbrukare och innan industrialiseringen.

Inom Paleo eftersträvar man att äta så ren och oprocessad mat som möjligt, man undviker allt vad tillsatser och E-ämnen heter. Man föredrar ekologiska grönsaker, kött från djur som gått ute och betat i sin naturliga miljö och vildfångad fisk.

 

Paleo innefattar kött, fisk, skaldjur, fågel, ägg, grönsaker, rotfrukter, frukt, bär, nötter, fröer och oljor så som olivolja, kokosolja, avokadoolja och ghee (smörolja).

 

Paleo utesluter socker, spannmål, baljväxter, processad mat, tillsatser, omega-6 rika fetter och mejeriprodukter.

 

Paleo är särskilt bra för dig med värk och autoimmun sjukdom då en paleoitisk kost sänker inflammationsgraden i kroppen.

Paleo är också mer liberal när det kommer till mängden kolhydrater och kan därför passa bra för den som tränar mycket.

 

Det finns flera inriktningar och grenar av paleo, men i grund och botten handlar det om att sträva efter en så ren och naturlig kost som möjligt.

Smart mat för ett friskare liv!

Smartfoodtess

 

- smart mat för ett friskare liv!

KONTAKT

 

Telefon: 070-274 36 62

smartfoodtess@gmail.com